DDB یکی از سه شبکه تبلیغاتی بزرگ گروه بازاریابی اومنیکام (Omnicom) در آلمان است که در رتبه‌بندی جهانی ازجمله آژانس‌های موفق تبلیغاتی شمرده می‌شود. این شرکت در سال ۱۹۴۹ توسط بیل برندباچ، ند دوئل و مک دن تاسیس شد و با داشتن یک تیم خلاق تبلیغاتی، در مدت‌زمان کوتاهی به یکی از مشهورترین شرکت‌های بازاریابی جهان تبدیل شد؛ به طوری که نظر بسیاری از برندهای معروف را به خود جلب کرد.

 هنر تبلیغات

این گروه مدیریتی برنامه‌های تبلیغی خود را براساس شگردهای اقناعی بنا ‌کرده است. طبق عقیده این گروه، تبلیغات اساسا اقناع است و اقناع علم نیست، هنر است. باورپذیری در تبلیغات مهم‌تر از داشتن دانش است. برندباچ، از موسسان اصلی این شرکت، صریحا اعلام کرده بود: «دانشگاهیان و دانشمندان را نمی‌خواهم. من به دنبال افرادی هستم که از طریق الهام کار خود را انجام دهند و به جای اجرای روش‌های علمی و منطقی و چارچوب‌مند، به دنبال باورپذیر کردن تبلیغ و اقناع مخاطب باشند.» درواقع این کمپین تبلیغاتی در روزهای آغازین کار خود، به جای اشاره کردن به قیمت و فروش، به فکر ساختن یک ایده بود و تیم تبلیغاتی خود را در درجه اول برای یافتن ایده‌های خلاقانه و هنری تشویق می‌کرد.

 

 کوچک، اما تامل‌برانگیز

یکی از فرصت‌های بزرگی که منجر به شهرت و موفقیت بیشتر این آژانس تبلیغاتی شد، فرصتی بود که در سال ۱۹۵۹ برای تبلیغات فولکس‌واگن به آن‌ها داده شد. ظاهر کوچک و عجیب‌وغریب این ماشین، در ابتدا آن را غیرقابل‌فروش نشان می‌داد و شانس زیادی برای محبوبیت در میان مصرف‌کنندگان نداشت، اما تیم تبلیغاتی DDB دقیقا از همین نقص برای معرفی این ماشین استفاده کرد و با پررنگ کردن همین ویژگی به تبلیغ این خودرو پرداخت. برای این منظور تصویری ساده و بی‌پیرایه از فولکس‌واگن به نمایش درآوردند و زیر آن تیتر بزرگی با عنوان «کوچک فکر کن» نوشتند. ظاهر کوچک ماشین با این تیتر بزرگ، که البته به کوچکی ماشین نیز اشاره می‌کرد، تضاد خوبی به وجود آورده بود. این اتومبیل جدید که هم از لحاظ ظاهر و هم از نظر ویژگی‌های خود، کاملا با اتومبیل‌های سنتی آمریکا در تضاد بود، کم‌کم توانست جای خود را در میان مخاطبان پیدا کند و رشد زیادی بیابد. راز موفقیت این تبلیغات در رفتار صادقانه بود. این تیم تبلیغاتی کوچک بودن ظاهری ماشین را پذیرفت، که در مقایسه با ماشین‌های قبلی شناخته‌شده در آمریکا نقص به شمار می‌رفت، و آن را در حد یک فضیلت و نقطه مثبت بالا برد و با قبول واقعیت، آن را ارتقا داد. جالب است که بعد از این موفقیت مشتریان قابل‌توجهی مانند خطوط هوایی آمریکا و برندهای معروفی مانند هاینز، سونی و ژیلت نیز به لیست مشتریانDDB اضافه شدند تا تبلیغات آن‌ها را بر عهده بگیرد.

 

 تبلیغات دیجیتال، آینده  DDB

امیر کسرایی، از مدیران ارشد خلاق DDB در آلمان، معتقد به استفاده بیش‌ازپیش از دستاوردهای دنیای دیجیتال در تیم‌های تبلیغاتی این شرکت است، ضمن اینکه تربیت نیروهای جوان و تازه‌نفس را نیز از دیگر راهکارهای موفقیت برای این شرکت برمی‌شمارد.

این مدیر ایرانی اذعان می‌کند: «ما به دنبال آماده‌سازی DDB برای آینده هستیم. دنیای دیجیتال تمام نقاط جهان را به یکدیگر متصل خواهد کرد و بر این مبنا ما به دنیای دیجیتال تنها به‌عنوان یک رسانه نگاه نمی‌کنیم، بلکه آن را یک زیرساخت فکری مهم در آینده شرکت می‌دانیم و به منظور ارائه محصولات و خدمات، با توجه به مناطق و فرهنگ‌های مختلف و تفاوت‌های مشتریان، از فناوری‌های دیجیتال بهره می‌گیریم.» از دیگر برنامه‌های اصلی این شرکت تربیت تیم‌های تبلیغاتی است که با استخدام نیروهای تازه‌رسیده، سعی در پرورش استعداد آن‌ها دارد و با دادن فرصت‌های مهم در ارتباط با مشتریان، این نیروهای جوان را با روش‌های تبلیغاتی خلاقانه بیشتر آشنا می‌کند. ازجمله اهداف مهم در آموزش نیروهای تازه، تبلیغات مبتنی بر رسانه‌های دیجیتالی است که بخش اعظمی از بازاریابی جهانی را تحت‌الشعاع خود قرار داده و شرکت DDB نیز از این فرصت بی‌نظیر برای ارائه راهکارهای تبلیغاتی خود در جهان استفاده می‌کند.

 

منبع: هفته‌نامه شنبه