هرچند این روزها محصولات مینو میان هزاران خوراکی رنگارنگ در سوپرمارکت‌ها گم می‌شوند، اما روزگاری این محصولات یکه‌تاز بازار بودند. شاید همه ما تبلیغات مینو را با ترانه «سلام سلام ای بچه‌ها، من یام‌یامم دوست شما» به یاد داشته باشیم. محصولات خوش‌طعم و خاطره‌انگیز مینو از تی‌تاپ و دیجستیو گرفته تا پم‌پم و بستنی زمستانی، در تمام روزهای سال در کیف‌های مدرسه ما جا خوش کرده بودند.

 

حالا اما از مینو بیشتر یاد و خاطره‌اش باقی مانده و بسیاری از ما نه به خاطر مزه‌اش که با نوستالژی روزگار کودکی‌مان مینو را می‌خریم. از بین همه محصولات این برند دیرپا، پفک‌نمکی چیز دیگری بود. اولین محصول تولیدی شرکت مینو که دل همه بچه‌ها را پشت صفحه تلویزیون آب می‌کرد و بسته‌بندی قرمز و زردش کودکان ایرانی را از خود بی‌خود می‌کرد. پفک‌نمکی برند مینو قبل از انقلاب محصولی پنج ریالی بود که در کشورهای خلیج‌فارس محبوبیت فراوان داشت.

شروع کار برند مینو

نگاهی به آغاز کار گروه صنعتی مینو نشان می‌دهد که این شرکت ایرانی سال ۱۳۳۸ توسط حاج‌علی خسروشاهی بنیان نهاده شد. در این سال شرکت خوراک (سهامی خاص) که سهام آن متعلق به علی، حسن و جلیل خسروشاهی بود، فعالیت خود را به‌عنوان امور بازرگانی، واردات و توزیع شیر و غذای کودک، دارو و انواع شکلات آغاز کرد، که این فعالیت‌ها قبل از تاریخ مذکور تحت عنوان تجارتخانه علی خسروشاهی انجام می‌گرفت.

صاحبان شرکت خوراک در شانزدهم آبان همان سال با تاسیس شرکت صنعتی پارس‌مینو و سپس شرکت صنعتی مینو خرمدره فعالیت شرکت صنعتی مینو را آغاز کردند. خانواده خسروشاهی تصمیم گرفت فعالیت خود را در صنعت شیرینی و شکلات پس از سال‌ها واردات این محصول با ایجاد کارخانه‌ای آغاز کند و خسروشاهی پس از واردات تافی و آب‌نبات از خارج از کشور و گرفتن سهم بازار تصمیم گرفت با خرید محل فعلی شرکت پارس‌مینو، محصولات خاطره‌انگیز تافی کره‌ای سه‌ستاره و آب‌نبات سه‌گوش شیری را تولید کند.

همچنین این شرکت پس از تاسیس شرکت خوراکی، جهت توزیع مواد غذایی و دارویی و در بخش آرایشی و بهداشتی نیز از شرکت‌های معتبری همچون ساندوز سوئیس، بوتس و سرل انگلستان در گروه اقلام دارویی و اورال فرانسه لیسانس دریافت کرد و در این زمینه توسعه یافت. تا سال ۱۳۵۷ مدیریت کارخانه بر عهده علی خسروشاهی بود و پس از پیروزی انقلاب در اختیار سازمان صنایع ملی ایران قرار گرفت.

از سال ۸۰ این کارخانه و ۵۱ درصد سهام آن به شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان واگذار شد. گروه صنعتی مینو در حال حاضر به صورت هلدینگ و زیر نظر شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان اداره می‌شود که متشکل از ۱۲ شرکت حقوقی مستقل است. نام شرکت مینو در سال ۹۲ در فهرست صد برند برتر ایرانی جای گرفت.

 احوال این روزهای مینو

سابقه مینو نشان می‌دهد این شرکت ازجمله برندهای موفق و خوش‌نام در ایران بوده، اما امروز بسیاری از دیگر شرکت‌های تولیدکننده شیرینی، شکلات و سایر تولیدات مواد غذایی، لبنی و بهداشتی با انجام برنامه‌های تخصصی جایگاه بسیار بالاتری از مینو یافته‌اند. با این حال طعم و مزه و بسته‌بندی مینو با گذشته تفاوت کرده و این روزها سعی می‌کند با تغییر استراتژی‌های خود، بار دیگر راهش را به دنیای خوراکی‌های ایرانی باز کند.

هرچند برندهای رقیب داخلی و خارجی سهم بازار مینو را کم‌وبیش در اختیار گرفته و کیفیت محصولاتشان را ارتقا داده‌اند، با این حال نوستالژی مینو و ماندگاری و خوش‌نامی آن سرمایه‌ای است که باز هم می‌تواند از مینو، مینویی جدید و جذاب بسازد. مینوی این روزها، دیگر آن برند سرشناس قدیمی نیست.

با اینکه سابقه درخشانی در روزهای یکه‌تازی خود داشته، یکنواختی‌اش آن را در رنگارنگی بازار بی‌رنگ کرده است. با این حال ظرفیت‌های بازاریابی برند مینو به گونه‌ای است که اگر تلاشی درخور و از سوی بخش خصوصی برای احیای آن صورت گیرد دوباره می‌تواند به برترین برند صنایع غذایی کشور تبدیل شود.

 

منبع: هفته‌نامه شنبه