​شعارها و راهکارهای تبلیغاتی اسپرایت که یکی از نوشیدنی‌های محبوب دنیاست

اسپرایت به معنی روح است و شعارهای تبلیغاتی این برند نیز کاملا با نام آن هم‌خوانی داشته‌اند به این معنا که شعارهای تبلیغاتی این برند و یا تصاویر و ویدئوهای آن، بیشتر روح و روان مخاطبان را نشانه گرفته و این نوشابه را مانند یک روح در بدن آن‌ها تزریق کرده‌اند

جوانان، هنرمندان و ورزشکاران سه فاکتور مهم در سیستم‌های تبلیغاتی اسپرایت محسوب می‌شوند که طی چندین دهه به‌عنوان استراتژی‌های مهم این برند نوشیدنی به کار رفته‌اند. نوشیدنی اسپرایت که از تولیدات کمپانی کوکاکولاست، شعارهای تبلیغاتی خود را با مزه ترش لیمو شروع کرد و به‌تدریج با استفاده از هنرمندان هیپ‌هاپ، ستارگان جهانی بسکتبال و علایق جوانان توانست نام خود را در میان مصرف‌کنندگان به برندی آشنا و محبوب در میان نوشابه‌های بی‌رنگ تبدیل کند.

آنچه در راهکارهای بازاریابی این برند چشم‌گیر است، موفقیتی است که از همان سال‌های آغاز تولید خود به دست آورد. انتخاب چند شعار تبلیغاتی مناسب باعث شهرت اسپرایت در میان دیگر نوشابه‌های جهانی شد و رفته‌رفته این شعارهای تبلیغاتی جزئی از این برند شدند که تا حال حاضر نیز کارایی خود را به‌عنوان یک فاکتور تبلیغاتی حفظ کرده‌اند.

 

 رفع تشنگی با طعم لیمو

اسپرایت ازجمله تولیدات کوکاکولا است که در رقابت با سون‌آپ، که از محصولات پپسی بود، تولید شد. طعم لیموترش از اولین طعم‌هایی بود که برای این نوشابه انتخاب شد و هنوز هم این نوشیدنی بی‌رنگ با همان طعم لیمویی خود شناخته می‌شود. جالب است بدانید در ابتدا در سال 1959 این نوشیدنی با نام فانتا در آلمان تولید شد و سرانجام با نام تجاری اسپرایت در سال 1961 در ایالات‌متحده آمریکا معرفی شد و از آن پس در سراسر جهان به همین نام شناخته شد.

کلمه «lemon» یادآور طعم لیموترش این نوشیدنی است، به طوری که که شعار اصلی این برند در دهه 60 و 70 بر روی ترش‌مزه بودن این نوشابه متمرکز بود و عباراتی مانند «سوزن‌سوزن شدن از ترشی»، «به طور طبیعی ‌ترش» و… ازجمله شعارهای تبلیغاتی اولیه این برند محسوب می‌شوند. در دهه 1980 اسپرایت اولین کمپین تبلیغاتی خود را با شعار «اسپرایت، طعم فوق‌العاده لیمو را می‌سازد» کار خود را شروع کرد و این عبارت تا مدت‌ها بر لوگوی این برند باقی ماند. همچنین در دهه 1980 اسپرایت توانست در میان نوجوانان با شعار «من اسپرایت را در وجود شما دوست دارم» طرفداران زیادی به دست آورد که البته معنای لغت «وجود» در این ترکیب بسیار تاثیرگذار بوده و روح و روان مخاطبان نوجوان خود را در نظر گرفته است.

اسپرایت به معنی روح است و شعارهای تبلیغاتی این برند نیز کاملا با نام آن هم‌خوانی داشته‌اند و خصوصا در تبلیغاتی که مخاطب آن جوانان بودند، این تمایز معنایی به‌شدت چشم‌گیر است، به این معنا که شعارهای تبلیغاتی این برند و یا تصاویر و ویدئوهای آن، بیشتر روح و روان مخاطبان را نشانه گرفته و این نوشابه را مانند یک روح در بدن آن‌ها تزریق کرده‌اند. «من اسپرایت وجود شما را دوست دارم» یعنی من روح و روان شما را دوست دارم، و روح شما نیز به نوشیدن اسپرایت علاقه‌مند است.

 

 لبرُن جیمز چه نوشابه‌ای می‌خورد؟

استفاده از چهره‌های محبوب مردمی ازجمله راهکارهای تبلیغاتی مهمی است که توسط بسیاری از شرکت‌ها اعمال می‌شود. در این میان، برند اسپرایت نیز از این راهکار به نحو احسن استفاده کرده و با بستن قرارداد با یکی از چهره‌های محبوب بسکتبال ان‌بی‌ای، یعنی لبرن جیمز، تاثیر زیادی بر مخاطبان داشته است. طرفداران ورزشکاران و چهره‌های مشهور به صورت طبیعی از آن‌ها تقلید می‌کنند، سعی می‌کنند مانند آن‌ها لباس بپوشند و یا نوشیدنی‌های محبوب آن‌ها را بنوشند.

به همین خاطر از اواخر دهه 1990 شاهد حضور بازیکنان مشهور بسکتبال در تبلیغات اسپرایت هستیم که موفقیت‌های چشم‌گیری را برای این برند داشته است. لبرن جیمز، ازجمله ورزشکارانی است که با برند اسپرایت همکاری داشته و طبق نظر مدیران این کمپانی، شریک مناسبی برای معرفی محصولات جدید این برند به شمار می‌رود، به‌طور مثال برای تبلیغ یکی از نوشابه‌های اسپرایت موسوم به6Mix Sprite  با یک بسته‌بندی ویژه، شماره لباس این بازیکن به همراه حرف اول اسمش در پس‌زمینه این برچسب قرار داده شد.

ضمن اینکه قرار دادن تصویر یک تاج یادآور لقب این بسکتبالیست، شاه جیمز، است که در بسته‌بندی جدید این محصول به چشم می‌خورد. 6Mix Sprite همراه با لبرن جیمز، توسط کمپین‌های تبلیغاتی زیادی پشتیبانی شده است که نمونه‌ای از آن ارائه یک فیلم تبلیغاتی 15 دقیقه‌ای در این باره است، ضمن اینکه بیلبوردهای تبلیغاتی و آگهی‌های دیجیتالی متفاوتی نیز از تبلیغ فوق به مخاطبان جهانی این برند نمایش داده شده است. جالب است بدانید یکی از نوآوری‌های این کمپانی در تبلیغات جیمز از 6Mix Sprite این است که مصرف‌کنندگان می‌توانند شماره‌ای که در بالای در این قوطی است را به آدرس سایت این کمپانی بفرستند و برنده جایزه‌های ویژه این کمپین شوند. جایزه‌هایی که برای این منظور در نظر گرفته‌اند نیز علاوه بر موارد معمول مانند کارت هدیه و جوایز مالی شامل پاداش‌های خاص‌تری نیز می‌شود، مانند پیراهن امضاشده لبرن جیمز، قوطی اسپرایت که توسط او امضا شده و پوشاک ورزشی.

 

 حرف خودتان را گوش کنید

یکی از کمپین‌های تبلیغاتی موفق اسپرایت، کمپین موسوم به «Obey You» است، به این معنا که خطاب به مصرف‌کنندگان خود می‌گوید از خودتان اطاعت کنید. این شعار تبلیغاتی خصوصا در بین جوانان و نوجوانان طرفداران زیادی را برای این نوشیدنی به همراه داشته است و به‌ویژه وقتی با آهنگ‌های هیپ‌هاپ با اشعاری مانند «از تشنگی خود حرف‌شنوی داشته باشید» همراه شود، تاثیر زیادی بر مخاطبان جوان خود دارد. در حال حاضر این شعار تبلیغاتی به یکی از نشانه‌های برند اسپرایت تبدیل شده که برای مخاطبان آن شناخته شده است.

این کمپین در سال 1994 کار خود را شروع کرد. در این سال اسپرایت یکی از شعارهای تبلیغاتی جدید خود را با عنوان «از تشنگی خود اطاعت کند» به کار برد و با توجه به اینکه با آهنگ‌های هیپ‌هاپ آن زمان هماهنگ شده بود، تاثیر زیادی بر مخاطبان خود گذاشت. شعر آهنگ مذکور با این عبارات شروع می‌شد: «هرگز خودتان را فراموش نکنید، سردی را بگیرید، قوطی سرد را، و از تشنگی خود حرف‌شنوی داشته باشید.» این شعار تبلیغاتی نیز مانند بسیاری از شعارهای این برند، به‌عنوان یکی از استراتژی‌های موفق بازاریابی این کمپانی شناخته شده که تاکنون نیز اعتبار خود را حفظ کرده و کارایی دارد. به طوری که مخاطبان هنوز هم آن را باور دارند و با دیدن تصاویر و فیلم‌های مربوط به آن و یا شنیدن آهنگ آن، اسپرایت و طعم لیمویی آن را به خاطر می‌آورند.

 

منبع: هفته‌نامه شنبه