یکی از استراتژی‌های بازاریابی آنلاین مورد استفاده در دیجیتال‌مارکتینگ قیف بازاریابی دیجیتال است. برای به‌کارگیری قیف‌بازاریابی دیجیتال باید در مرحله‌ اول به خوبی اجزا و عناصر تشکیل‌دهنده‌  آن را بشناسید و به کارکرد هر یک از این اجزا به خوبی مسلط باشید.

در حال حاضر بازاریابی آنلاین یا همان بازاریابی دیجیتال، پای خود را از قراردادن کلیدواژه در مقالات و متون مختلف فراتر گذاشته و پیشرفت‌های زیادی در این زمینه حاصل شده است.

تولید محتوا به روش سنتی دیگر پاسخگوی نیاز کسب‌و‌کارها در بازارهای رقابتی آنلاین نیست. به همین دلیل، برای ماندن در کورس رقابت باید از ابزارهای نوین دیجیتال مارکتینگ و استراتژی محتوا بهره برد.

یکی از استراتژی‌های بازاریابی آنلاین مورد استفاده در دیجیتال مارکتینگ  قیف بازاریابی دیجیتال است. برای به‌کارگیری  قیف بازاریابی دیجیتال باید در مرحله‌ اول به خوبی اجزا و عناصر تشکیل‌دهنده‌ آن را بشناسید و به کارکرد هر یک از این اجزا به خوبی مسلط باشید.

در این مقاله قصد داریم تا به  قیف بازاریابی دیجیتال و تولید محتوای مناسب برای آن بپردازیم.

سرفصل مطالبی که قصد داریم در این شماره و شماره‌های بعد به آنها بپردازیم، عبارتند از:

  • علت نامگذاری استراتژی به این نام چیست؟
  • مراحل قیف بازاریابی کدام است؟
  • تولید محتوا برای  قیف بازاریابی دیجیتال بر چه مبنایی انجام می‌شود؟

دانلود فایل pdf

 قیف بازاریابی دیجیتال چیست؟

از دید نظریات علم بازاریابی،  قیف بازاریابی نشان‌دهنده‌ مراحلی است که به وسیله‌ آن یک مشتری بالقوه به مشتری بالفعل تبدیل می‌شود. این جمله بیانگر این است یک مشتری بالقوه (یعنی تمام کسانی که می‌توانند خریدار و مشتری محصول یا خدمات باشند) برای خرید محصول یا خدمت، مراحلی را طی می‌کند. این مراحل بنا به دلایلی به صورت یک قیف به تصویر کشیده شده‌است.

با توجه به تعریف بالا، یکی از مهم‌ترین وظایف واحد بازاریابی و تبلیغات هر کسب‌و‌کاری، هدایت مشتریان از دهانه‌ گشاد قیف به سمت دهانه‌ تنگ  قیف بازاریابی دیجیتال است. این فرآیند در هر کسب‌و‌کاری با توجه به اصول و قواعد همان کسب‌و‌کار انجام می‌گیرد.

در بازاریابی دیجیتال، متخصصان بازاریابی آنلاین نیز از تکنیک‌های متنوع و جذابی برای هدایت مشتریان از دهانه‌ گشاد قیف به سمت دهانه‌ تنگ قیف بهره‌ می‌برند که تقریبا هسته‌ مرکزی این روش‌ها به تولید محتوا و استراتژی محتوا باز‌می‌گردد. محتوا در بازاریابی آنلاین هسته‌ مرکزی تمامی فرآیند‌های مارکتینگ است و برای ایجاد تغییرات باید ‌روی آن تمرکز کرد.

برای آنکه بتوانید ‌روی مدل  قیف بازاریابی دیجیتال تمرکز کنید، در بدو امر باید مراحل، اجزا و ویژگی‌های این مدل قدرتمند بازاریابی آنلاین را به‌خوبی بشناسید. مدل‌های متفاوتی از قیف بازاریابی ارائه شده که رایج‌ترین آنها دارای ۴ مرحله ‌است:

 آگاهی

اولین مرحله از قیف بازاریابی، آگاهی مشتریان از خدمات و محصولات ‌است. در این مرحله مشتریان هدف، با برند و کمپانی آشنا می‌شوند. معمولا در این مرحله از بازاریابی آنلاین هدف ما نشان‌دادن ارزش محصول، خدمت و در نهایت برند ‌است. 

 توجه

پس از آنکه مشتریان از حضور شما آگاه شدند، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کسب‌و‌کار شما علاقه‌مند می‌شوند و سعی دارند تا اطلاعات بیشتری از برند شما به دست بیاورند. شما نیز نسبت به مرحله‌  قبلی اطلاعات بیشتری در مورد مشتری خود در اختیار دارید. به همین دلیل در مرحله‌ توجه می‌توانید استراتژی‌های بازاریابی آنلاین را با کیفیت بهتری انجام دهید.

 تبدیل

مشتری پس از آنکه ارزش ارائه‌شده توسط شما را به خوبی شناخت، می‌تواند وارد مرحله‌  جدید شود و از مشتری بالقوه به مشتری بالفعل تبدیل شود. در این مرحله از قیف بازاریابی شما می‌توانید با مشتریان صحبت کنید و از مزیت‌ها و برتری خود نسبت به سایر رقبا با او سخن بگویید. در این مرحله، به جای توضیح ویژگی‌ها و خصوصیات محصول باید تنها از مزایای محصول برای مشتری صحبت کنید.

 وفاداری

پس از آنکه مشتری بالقوه به بالفعل تبدیل شد، نوبت به افزایش وفاداری مشتری به برند و کمپانی می‌رسد. این بخش از  قیف بازاریابی دیجیتال دارای اهمیت بسیار زیادی ‌است. در صورتی که برای این مرحله برنامه‌ای نداشته باشید، مشتریان بسیاری را از دست خواهید داد.

 

منبع: هفته‌نامه شنبه